Roodborsten / Mieke Bazuin Fotogalerij Alle berichten

Door Hans Peeters
Natuurjournalist

Vurige liefde

Geplaatst op 13 april 2022

Achter het aaibare uiterlijk van een roodborst gaat een gepassioneerde vogel schuil. Man en vrouw vliegen elkaar voortdurend in de veren en leven bijna het hele jaar gescheiden van tafel en bed. Behalve in het voorjaar; dan is er sprake van een vurige liefde.

Een roodborstenrelatie is een pure haat- liefdeverhouding. De echtelieden vechten elkaar het huis uit. Ze reageren op alles wat oranjerood is. Dus ook op elkaar. Daarom zie je meestal slechts één roodborst tegelijk in je tuin. Dit agressieve gedrag komt voort uit pure hebzucht. Bang om aanwezige spinnetjes, langpootmuggen en ander lekkers te moeten delen.

Roodborst / Shutterstock Roodborst / Shutterstock

Mooi rood is niet lelijk

Behalve wanneer de dagen lengen en de hormonen opspelen. Van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds laat zingt manlief de longen uit het lijf om de mooiste rode meid te veroveren. Slaat de vonk over dan zijn ze een aantal weken niet bij elkaar weg te slaan. Zij gooit al haar vrouwelijke charmes in de strijd en draait hem volledig om haar vogelpoot. Als een jong vogeltje bedelt ze om voedsel. Gek van liefde is geen moeite hem te veel.

Roodborst jong / Rowin Dreef Fotogalerij Roodborst jong / Rowin Dreef Fotogalerij

Veiligheidshesjes voor de jongen

Het is de opmaat voor de naderende broedtijd. Eind april legt het vrouwtje vijf of zes eieren in het goed verborgen nest. Die broedt ze in twee weken uit en in die tijd blijft haar echtgenoot zijn allessie allerlei lekkers toestoppen. De verzorging van de jongen is voor samen. Soms zit moeders voor de tweede keer op eieren, terwijl pa de jongen van het eerste legsel grootbrengt.

Jonge roodborsten lijken bepaald niet op hun ouders. Aan hun verenpak valt geen likje rood te bekennen. Met een bruin gevlekt uiterlijk lijken ze eerder op jonge miniatuurmerels. Dit is puur uit veiligheidsoverwegingen: zouden ze direct een rood uiterlijk hebben, dan is het gevaar groot dat pa of ma ze onmiddellijk te lijf gaat. In het najaar wisselen jonge roodborsten het bruine verenkleed voor een oranje pak.

Roodborst / Annie Keizer Fotogalerij Roodborst / Annie Keizer Fotogalerij

De ene roodborst is de andere niet

Als de jongen op eigen benen staan trekken ze met leeftijdgenoten naar Spanje en Portugal. De volwassen vogels overwinteren deels in ons land en krijgen gezelschap van soortgenoten uit Scandinavië en Oost-Europa. Dit verklaart waarom we in de winter meer roodborsten zien dan ’s zomers. In het voorjaar vertrekken de buitenlanders en keren onze jonge vogels terug. Klaar om zich aan de liefde over te geven.

Mijn tuin een vogelparadijs

Word jij ook zo blij van vogels in je tuin of op je balkon? Hang je wel eens een vetbolletje voor ze op? Je kunt nog meer doen. Doe de gratis Postcode Vogelcheck en ontdek welke vogels in jouw buurt leven en hoe je deze vogels kunt helpen.

Postcode Vogelcheck

Online cursus Tuinvogels van Nederland

In deze gratis vogelcursus voor beginners leer je van Nico en Camilla in tien vogellessen veel tuinvogels en hun geluiden herkennen. Met handige tips, filmpjes en ezelsbruggetjes. Je ontvangt meteen de eerste vogelles per mail.

Inschrijven gratis tuinvogelcursus