Ooievaar / Janet Bos Fotogalerij Alle berichten

Ooievaar gezien? Geef het door!

Geplaatst op 10 januari 2022

Ziet u op 22 of 23 januari een ooievaar (of meer)? Geef het door! De wintertelling, die dit jaar voor de 22e keer wordt georganiseerd door STORK, geeft inzicht in het trek- en overwinteringsgedrag van ooievaars. Hoeveel trekken er weg en hoeveel blijven er in Nederland?

In het algemeen gaan Nederlandse ooievaars op trek, naar Zuid-Europa en West-Afrika. In de winter, wanneer de bodem bevroren is, is het voor ooievaars in ons land lastiger om aan voedsel te komen. Ze eten vooral regenwormen maar ook insecten, slakken, muizen en mollen. Toch zien we in de winter steeds meer ooievaars in ons land: vorig jaar werden 991 ooievaars gemeld. In 2010 waren dat er 497.

Ooievaars melden

Ziet u een ooievaar? Geef dan in het weekend van 22 en 23 januari 2022 aantal, plaats, datum en eventuele ringgegevens door. Dat kan op drie manieren:

Wel of niet?

In zachte winters kunnen ooievaars makkelijker voedsel vinden, en omdat het echte opportunisten zijn weten ze ook voedsel bij particulieren, dierentuinen en ooievaarsstations te vinden. Maar waarom gaat de ene ooievaar wel op trek en de andere niet? Er zijn zelfs ooievaars die het ene jaar wel gaan en het andere jaar blijven. Waarschijnlijk laten ze hun keuze afhangen van het voedselaanbod, maar zeker weten we dat niet. Door de wintertellingen van STORK komen we steeds meer te weten.

Ooievaar / Fokke Spoelstra Fotogalerij Ooievaar / Fokke Spoelstra Fotogalerij

Maarten en Elsje

Het oudste paar ooievaars dat in 2021 werd geteld zal zich nu hoogstwaarschijnlijk weer laten zien. Maarten en Elsje zijn allebei in 1985 geboren en vormen al sinds 1988 een broedpaar bij ooievaarsstation De Lokkerij in Drenthe. Vorig jaar hebben ze nog een broedpoging gedaan; het ei is echter niet uitgebroed maar over de nestrand gekieperd. Het mannetje is nu nog aanwezig en hoewel het vrouwtje zich wat minder goed laat zien is ze zeker niet op trek gegaan.

Reddingsprogramma

Midden jaren '70 was de ooievaar bijna verdwenen uit Nederland. Dankzij veel vrijwilligers heeft Vogelbescherming toen via een reddingsprogramma met ooievaarsstations voorkomen dat ze als broedvogel in Nederland uitstierven. Intussen staan ooievaars gelukkig niet meer op de Rode Lijst; in 2020 was het aantal broedparen rond de 1300.

Help mee vogels beschermen

Vogels zijn er overal en altijd: alledaags en fascinerend, spannend en ontroerend tegelijk. Wij kunnen ons een wereld zonder vogels niet voorstellen. Help mee vogels beschermen en ontvang ook nog eens ons magazine Vogels.

Word lid

Online cursus Vogels van Nederland

In deze gratis vogelcursus voor beginners leer je in 10 vogellessen veel bekende vogels en hun geluiden herkennen. Met handige tips, filmpjes en ezelsbruggetjes. Je ontvangt direct de eerste vogelles per mail.

Inschrijven gratis cursus